De lange leegte voorbij - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu De lange leegte voorbij - Reisverslag uit Dax, Frankrijk van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

De lange leegte voorbij

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

03 Juni 2014 | Frankrijk, Dax

De titel is vrij naar het stadion van wijlen voetbalclub Veendam. Het landschap was echt leeg vandaag. Lange rechte wegen met aan beide kanten of dennenbossen, of reusachtige kapvlaktes of vlakke gebieden met bruinachtig gras, of enorme maisvelden en voor de liefhebbers, een aantal hectares groot veld met asperges. Ze waren ze net aan het steken. En waar de landbouw was, daar waren ook de ala Harry Potter spinachtige sproeiinstallaties.
Om de 9 a 10 kilometer enkele huizen die de naam dorp niet mochten dragen. Maar het was vlak, mooi weer en niet te warm, wat wil een fietser nog meer!
Ook de eerste fietspelgrims tegengekomen. Nederlanders. Het eerste stel mannen reed alweer uit DAX weg, toen ik net aankwam, het tweede stel uit Zoetermeer, stapte nog vaker af dan ik, ik reed zelfs harder! En nog een Vlaamse op de terugweg.
Ik fiets nu al vier dagen met de tent achterop, waarom die niet gebruiken? Hier in Dax heb ik de camping opgezocht en getracht de tent op te zetten. Dat was nog niet zo eenvoudig. ik deed het in het begin helemaal fout. De stokken evenwijdig in plaats van gekruist, maar na een half uurtje worstelen, na 79 km fietsen, lijkt het net een echte tent. En denk maar niet dat de Fransen een poot uitsteken, die hadden het te druk met het jeu de boules toernooi, waar volgens mij de hele camping aan meedeed, behalve ik! Vannacht was het trouwens wat hotel betreft een dieptepunt, een kamer met een peertje, een douche in het midden en de enige gast, ook in het restaurant en aan het ontbijt, met een rokende, slonzige madam die op een hoekje zat en zich vanmorgen nog verwaardigde om een kopje thee te zetten. Dan maar liever even worstelen met de tent!
Ik had me heel wat voorgesteld van DAX, de camping is leuk, maar op een niet bijster mooie kathedraal is er weinig te zien.
Morgen gaat het echter werk beginnen, dan stijg ik langzaam op naar St, Jean Pied de Port, om vandaar over drie dagen de Pyreneeën over te gaan.

  • 03 Juni 2014 - 19:22

    Madeleine:

    Het positieve is natuurlijk dat die Fransen door de jeu de boules in elk geval geen tijd hadden om je uit te lachen. En op de volgende camping gaat het natuurlijk van een leien dakje. De Pyreneeën zullen veel moois te bieden hebben en veel klimwerk. Succes en hopelijk kun je nog wat om je heen kijken en genieten.
    Madeleine

  • 03 Juni 2014 - 19:40

    Janny:

    Nu gaat het mooie en afwisselende landschap komen. Wel jammer dat je dan wel moet klimmen, maar ok dalen. Gewoon die mensen uit Zoetermeer achter je houden, dan is er niks aan de hand ;-) Zet hem op!
    Leuke blogs weer!

  • 03 Juni 2014 - 19:51

    Adri Bakker:

    Hoi Ingeborg,
    Ik ben weer terug uit Stockholm, heb daar zaterdag de marathon gelopen met 21000deelnemers, en gefinished in een tijd die bij een senior hoort 4u.23min. (Ver onder mijn PR)Ik had nog een blessure aan mijn voet. Je fietsreis komt ons deels bekend voor. Je moet in Biaritz wel even het modaine leven proeven. Op het strand een strandstoel met afdak huren. We zijn daar tijdens onze Pyreeeën tocht van twee jaar terug ook geweest. Ook St Jean de Pied de Port. Op de camping buiten het stadje is plaats zat voor pelgrims. De baskische invloeden worden steeds duidelijker (rode peppers in alle uitvoeringen). Ingeborg je bent een echte bikkel. De Pyreeen zijn hier een eitje voor jouw Santos. Veel plezier en morgen maar vroeg weer op, 's morgens fiets het , het lekkerst, groet Adri en Cecile

  • 03 Juni 2014 - 21:31

    Ronel Den Dubbelden:

    Hoi Ingeborg, leuk jouw reisverslagen. Ik ontdekte deze pas een paar dagen geleden (ben niet zo'n trouwe kijker in mijn mai). Zo stoer zoals jij daar aan het fietsen bent. Heerlijk die sfeerbeschrijvingen van het Franse land, alhoewel het soms ook een beetje saai. kan zijn. Moest ook grinneken om jouw verhaal over de Garmin. Jaap heeft er sinds zijn verjaardag ook een en komt regelmatig met verhalen over discussies die hij met dat apparaat (!!!!) voert. Zo'n ding kan maar eigenwijs zijn. Sterkte met het klimmen in de Pyreneen.
    Ronel

  • 03 Juni 2014 - 22:07

    Ineke Biegstraaten:

    Ha Ingeborg. Het moment is aangebroken. Je bent volledig ingereden met je mooie cross. Je garmin gaat weer beter. En het opzetten van je tent heb je ook doorstaan. Dus die Pyreneen wordt een makkie voor je. Ook het weer wordt beter. Dus niet getreurd over het saaie landschap en de franse madams. Het echte werk voor je gaat beginnen. Misschien wat afzien, maar dat doen onze dames en herenhockeyteams ook. Zuid-Korea hield het vol om de Heren te laten bloeden tot 2 minuten voor tijd. Maar ze hebben gewonnen. En zo zal het jou ook gaan Ingeborg. Zwetend maar met je doel voor ogen. Je mooie medaille op het end. Houd vol. Ineke

  • 03 Juni 2014 - 22:26

    Bart:

    Beste Ingeborg,

    Ik weet niet hoe lang Hannibal nodig had om de Pyreneeën over te steken vanuit de andere kant weliswaar, maar 3 dagen lijkt mij een een nieuw historisch record, zonder olifanten, dat dan weer wel, maar met een misleidende Garmin en een rode Koga (toch?), een prestatie van niveau!

    Kapvlaktes, sproei-installaties, rokende madammen, vlakke gebieden met bruinachtig gras, of enorme maisvelden vormen volgens mij een extra reden om je te laven aan de geneugten van de lokale keuken, die moet daar goed zijn en veel meer is er niet maak ik op uit je verhaal! Dus succes, genieten en snel fietsen, je wil het toch niet op je geweten hebben dat het nieuwe college het nog langer zonder jouw eloquente speeches moet stellen?

    Gr Bart

  • 04 Juni 2014 - 14:27

    Patricia:

    Ingeborg, ingeborg, wat klinkt het allemaal weer dramatisch! Bekijk het van de mooie kant: je hebt vakantie!
    Als je hier naar buiten kijkt en ziet dat het landschap niet verandert, dan wordt het ook steeds leger ....
    En: TÁ DÁ! Je hebt de tent opgezet! Knap hoor! Dat is mij nog niet gelukt. Vorig jaar nog een poging gedaan. Moet zeggen dat het wel een zeer ingewikkelde tent was (of die maakte ik ervan), maar wat kan dat een gevecht zijn! By the way, je hebt toch wel een rokje bij je he! Voor het geval je wél wilt dat die Fransen je helpen. Je moet er natuurlijk wel wat voor doen!
    Leuk dat je nu ook andere fietsers hebt ontmoet. Nog leuker dat je ze hebt ingehaald ;) Heel veel succes straks met het klimmen! Ben wel trots op je hoor ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Dax

Ingeborg

Actief sinds 05 Mei 2012
Verslag gelezen: 410
Totaal aantal bezoekers 70447

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 01 Mei 2019

Japan

01 November 2018 - 06 December 2018

Nieuw-Zeeland2

25 Oktober 2017 - 18 November 2017

Kaapstad en Namibie

22 Augustus 2017 - 15 September 2017

Rondreis door China

08 November 2016 - 10 December 2016

Rondreis Nieuw-Zeeland

26 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Fietsen van Tours naar Santiago de Compostella

12 Mei 2012 - 25 Juni 2012

fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: