Praalwagens - Reisverslag uit Takayama, Japan van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Praalwagens - Reisverslag uit Takayama, Japan van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Praalwagens

Door: Ingeborg Schuitemaker

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

11 April 2019 | Japan, Takayama

Elk voor- en najaar vindt er in Takayama een festival plaats. In het voorjaar rijden er twaalf praalwagens mee, in het najaar tien. Sterke mannen trekken de wagens voort. Wie denkt dat het zo iets is als carnaval waar iedereen vol verwachting uitkijk wat de bouwers nu weer hebben verzonnen, komt bedrogen uit. De wagens zijn eeuwenoud, bestaan uit meerdere verdiepingen en zijn prachtig versierd met houtsnijwerk en rode gordijnen. Ze hebben wielen zo groot als een kind van een jaar of twaalf. Sommige herbergen een marionettenspel in zich. In de tocht wordt ook een schrijn meegedragen van 2 ton. De mannen die die dragen wisselen elkaar om de tien minuten af.
Verspreid door de stad kwamen we een soort schuren tegen met hoge deuren, waarin de kostbare wagens staan, wachtend op de volgende optocht. Vier ervan zijn te bewonderen in het Takayama Matsui Yatai Kaikan, een museum behorend bij de gelijknamige tempel. En ik moet toegeven ze waren indrukwekkend, smal, hoog, rijkelijk versierd en heel kleurrijk. Er was er zelfs een met een marionettenspel. Jammer dat we dit spektakel net missen.
Takayama heeft een paar straten met oude bruinhouten panden, waar je als je je ogen dicht doet de samoerai kunt zien lopen. Wel even de nikoncamera’s en souvenirwinkels wegdenken. Als zijn die hier wat meer ingetogen dan elders in de wereld.
In de middag ( we hadden het koud) hebben we ons getrakteerd op een bustochtje( gewoon met de lijndienst) naar Ogimachi. De weg ernaar toe gaf helaas meer zicht op de binnenkant van een van de vele tunnels dan op het prachtige landschap.
De dorpen in deze vallei hebben iets unieks: huizen met zeer puntige dikke rieten daken. Deze constructie maakt dat de zware sneeuw niet het dak plet. Het dorp zelf was sneeuwvrij, maar de omringende bergen waren nog wit.
Niet alleen de huizen hadden zulke daken, ook de schuren, de tempel en zelfs de beltower. Tussen de huizen bevonden zich kleine natte rijstveldjes, waar de stronken uitstaken. Een teken dat er ook nog gewoond en gewerkt werd.
Terug in Takayama hebben we ons tegoed gedaan aan een pizza en spaghetti! met een heerlijk glaasje witte wijn. Proost!

• 11 April 2019 - 12:26

Ivonne :

Lieve Dames, ik heb op internet gezocht en jullie stad en de praalwagens kunnen vinden. Mooi!! Zag ook bij het weerbericht dat een winterjas geen overbodige luxe is, maar...dat het warmer wordt. Evengoed: hou die glaasjes witte wijn er vooral in en blijf genieten!! XX