Berg op - Reisverslag uit Roncesvalles, Colombia van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Berg op - Reisverslag uit Roncesvalles, Colombia van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Berg op

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

06 Juni 2014 | Colombia, Roncesvalles

Ik heb het gehaald!! Na ruim 5 uur klimmen stond ik op 1057 meter, helemaal vanaf St. Jean Pied de Port op 168 M. Het eerste stuk ging redelijk geleidelijk, na de koffie, thee in mijn geval, met een aardig Nederlands echtpaar begon het echte werk, 16 kilometer aan een stuk door klimmen. Met veel gehijg en gepuf, stukken lopen en veel stoppen, stond ik toch nog plotseling op de top. Ik hield steeds bij hoeveel meter ik nog moest klimmen en dat werden er steeds minder. Ik ben al niet zo'n klimmer, en dan had ik nabij de top ook nog een storm tegen, daar kunnen de depressies aan de Noordzee een puntje aan zuigen. Ik ben helaas lopend over de meet gegaan, maar goed ik was er. In Roncevalles aangekomen schoof ik in een restaurant aan bij een ander vriendelijk Nederlands echtpaar, waarvan de vrouw jarig bleek te zijn. Was even heel gezellig.
Vanmorgen vroeg heb ik ook mijn tentje weggegeven aan een arme, zwervende Belg, hij was er blij mee en ik heb het in Spanje toch niet nodig. Daarbij sliep ik niet lekker in het tentje, mijn linkerknie deed zeer. En het scheelt bijna 3 kilo aan bagage.
Over zeer gesproken, je wordt niet mooier van zo'n tocht. Ik heb al door de bramen gelopen en vandaag miste ik bij het opstappen een trapper, heel langzaam viel ik op de grond, gelukkig alleen wat schaafwonden( auto's waren op dat moment in geen velden of wegen te bekennen). Mijn zadel stond scheef, gelukkig kwam er net een echtpaar aan van wie de man mijn zadel heeft rechtgezet.
Bij het bergopfietsen houd je je ogen strak op de weg gericht, vooral niet kijken hoe steil het is, behalve de bloemenpracht in de lager gelegen delen heb ik weinig gezien, nu was het landschap ook niet echt spectaculair, geen fraaie vergezichten.
Ik overnacht in de pelgrimsherberg geleid door Nederlandse vrijwilligers. Er kunnen hier 200 pelgrims slapen. Je ligt met zijn vieren in een soort scheepskooi, twee stapelbedden boven elkaar. De meeste pelgrims zijn wandelaars, komend uit alle windstreken. Het is net een echt bedrijf. Er zijn heel veel verschillende nationaliteiten. Ik zat aan tafel voor het pelgrimsmaal met een Duitse Ier, een echte Ier, een Amerikaanse, een Schotse jongen met een kilt, een Sloveen en twee Italianen, bij de Pelgrimsmis waren wel 150 man. Die was geheel in het Spaans daar verstond ik dus geen hol van.

  • 07 Juni 2014 - 14:35

    Marlijn Meijs:

    Hoi ingeborg,

    nou zeg pfoficiat bij het behalenn van die klim.

    buen comino!


    groetjes, Marlijn


  • 07 Juni 2014 - 17:53

    Ivonne:

    Op Bergen en in Dalen..ja overal is Ingeborg.
    Geschaafd of fiets beschadigd, dat is haar dan een zorg.
    De blik gericht naar voren, de ogen op de weg
    en dan toch langzaam vallen, dat is gemene pech.

    Je merkt het: ik ga van bewondering al rijmen, wat ik normaal alleen rond Sinterklaas doe en dan nog niet geheel vrijwillig.

    Lof, niets dan lof heb ik voor je!!
    XXX

  • 07 Juni 2014 - 19:34

    Lianne:

    Hoi Ingeborg!
    Wat ontzettend goed van je!!! Succes met de rest van de route!
    Groet Lianne

  • 10 Juni 2014 - 07:46

    Xandra:

    Super gedaan Ingeborg! Deze mijlpaal kan niemand je afnemen!
    Gr. Xandra

  • 10 Juni 2014 - 10:19

    Nella :

    Hoi Ingeborg, Toppie! (letterlijk en figuurlijk) dat je de eerste klim hebt gehaald!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Colombia, Roncesvalles

Ingeborg

Actief sinds 05 Mei 2012
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 70345

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 01 Mei 2019

Japan

01 November 2018 - 06 December 2018

Nieuw-Zeeland2

25 Oktober 2017 - 18 November 2017

Kaapstad en Namibie

22 Augustus 2017 - 15 September 2017

Rondreis door China

08 November 2016 - 10 December 2016

Rondreis Nieuw-Zeeland

26 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Fietsen van Tours naar Santiago de Compostella

12 Mei 2012 - 25 Juni 2012

fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: