Caminopaal 0 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Caminopaal 0 - Reisverslag uit Santiago de Compostella, Spanje van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Caminopaal 0

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

25 Juni 2014 | Spanje, Santiago de Compostella

Santiago is een mooie stad, maar na tweeënhalve dag heb je echt elke steeg van de oude stad bewonderd en elke souvenirwinkel bezocht. En rest niets anders dan in de Pelgrimsmis zitten of op een terras. Wij hebben beide gedaan. In de mis hadden we geluk, aan het eind van de dienst zweefde het wierookvat weer door de kerk ( niet vanzelfsprekend want het kost € 350). Tom en ik zaten zodanig dat het brandende ding langs onze oren suisde, echt spectaculair. Ik was ook wel een beetje ontroerd, dat ik deel mocht uitmaken van een traditie van meer dan duizend jaar.
Vandaag hebben we samen met Gerda en Henk een auto gehuurd en zijn via de beschreven fietsroute uit het boekje naar Finisterre gereden, het meest westelijke punt van Europa en het officiële eindpunt van de Camino. Op de fiets was het nog 119 km door een afwisselend bosgebied met eucalyptusbomen, kale bergen en lieflijk groen heuvelland, waarvan minstens de helft flinke hellingen. Het was een mooie reis, toch beleef je zo'n landschap in de auto anders, minder intens, je bent er niet in, de bloemen vallen minder op, je ziet meer de grote lijnen.
De eerste stop was in Padron, waar zich een beeltenis bevindt van Santiago in het stenen bootje. Daarna door naar Cap Finisterre, een vuurtoren op een rotspunt, hoog boven de Atlantische oceaan. Ik kon het niet laten een stempel te vragen. Het is een goed gebruik daar een oud kledingstuk achter te laten en te verbanden. Mijn blauw gestreepte blouse, die vele reizen mee heeft gemaakt, vond daar een waardig einde.
Na een maaltijd met Jacobschelp en vis, ging het over de grote weg weer richting Santiago.
Morgen nog even naar de markt en dan richting vliegveld voor de snelle reis terug naar huis.
Dit is mijn laatste blog. Ik heb de afgelopen vier weken veel mooie dingen meegemaakt, fantastische mensen ontmoet, me cultureel gelaafd aan de talloze monumentale gebouwen, uitzonderlijk mooi weer gehad met zelfs bergop windje mee. Herten, ooievaars, zwaluwen, orchideeën, klaprozen, brem en vele andere bloemen kruisten mijn pad. Ik heb genoten van het fietsen door de schitterende landschappen en soms ook vreselijk afgezien, maar dat lag meer aan mij dan aan mijn trouwe Santos, die zich kranig heeft geweerd bij al dit fietsgeweld. Ik ben vooral dankbaar dat ik deze tocht mocht en kon ondernemen en tot een goed einde heb kunnen brengen.
Tot slot wil ik jullie bedanken voor jullie support, het was hartverwarmend om te lezen hoe jullie allemaal hebben meegeleefd, ja bijna meegefietst.
Bueno Camino!

  • 25 Juni 2014 - 21:34

    Wilfred:

    Ingeborg , nogmaals : wat een prachtige prestatie heb je geleverd , met daarbij iedere dag een blog over jouw fietsdag , een heerlijk onderhoudend en goed verslag van alles wat jij beleefd had . Met veel plezier hebben we jou zo , op afstand en nabij kunnen volgen . Op alle fronten respect van ons ! Geniet goed na en rust goed uit , laat je heerlijk verwennen door Tom en je kinderen .
    Tot gauw , Jacques en Wilfred .

  • 25 Juni 2014 - 22:18

    Jetty:

    Wauw Ingeborg! Mooie prestatie inderdaad. Heel goed gedaan. Je kunt trots zijn op jezelf.
    Liefs Jetty

  • 25 Juni 2014 - 23:01

    Janny:

    Mooi laatste blog. Het lijkt mij echt prachtig om daar te fietsen. Ik zal je blogs missen. En echt super dat je hdt volbracht hebt!

  • 25 Juni 2014 - 23:09

    Geert:

    Dag Ingeborg,
    Chapeau! Je hebt het prachtig samengevat. Het heeft me veel gedaan om je tot hier te mogen volgen.
    Voor velen begon deze pelgrimstocht van hun leven pas 'echt' als ze thuis weer gewend waren.
    Minstens zoveel goede en mooie ervaringen, genoegen, plezier en vooral een behouden aankomst toegewenst op de innerlijke pelgrimage die nu volgt naar de plek die je jezelf gunt tussen je geliefden.
    Buen Camino!
    Brassa!
    Geert

  • 26 Juni 2014 - 00:05

    Adri Bakker:

    Lieve Ingeborg,
    wat heb ik genoten van je verhalen. Niet allemaal gelezen vanwege Afrika maar die ik heb gelezen waren levensecht. Een fijne terugreis en geniet nog maar even van dit persoonlijke record (PR).Groet ook voor Tom.
    Adri + Cecile

  • 26 Juni 2014 - 13:06

    Jennie:

    Terug naar het werk van alledag en de grote projecten in Lansingerland, vooral die in samenwerking met Pijnacker-Nootdorp, want dan zie ik je tenminste weer eens!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Santiago de Compostella

Ingeborg

Actief sinds 05 Mei 2012
Verslag gelezen: 1430
Totaal aantal bezoekers 70384

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 01 Mei 2019

Japan

01 November 2018 - 06 December 2018

Nieuw-Zeeland2

25 Oktober 2017 - 18 November 2017

Kaapstad en Namibie

22 Augustus 2017 - 15 September 2017

Rondreis door China

08 November 2016 - 10 December 2016

Rondreis Nieuw-Zeeland

26 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Fietsen van Tours naar Santiago de Compostella

12 Mei 2012 - 25 Juni 2012

fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: