Wijn en rozen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Wijn en rozen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Wijn en rozen

Door: Ingeborg Schuitemaker

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

29 Oktober 2017 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Nee, we zijn niet de mannen van ons leven tegengekomen en daarmee op de romantische tour gegaan. Het is deze streek die deze mij tot deze titel brengt.
Nog even hadden we het idee om vanmorgen de Tafelberg op te gaan. Een blik op Internet leerde ons dat we weer twee uur zouden moeten wachten. En dat voor een uitzicht, al is het het beroemdste uitzicht van de wereld! Het enige leuke gisteren was de totale chaos van doorgaand verkeer, enorme bussen, taxibusjes en andere voertuigen die hun best deden elkaar en de vele voetgangers te ontwijken.
Na alles ingepakt te hebben lieten we Kaapstad achter ons en reden we op een rustig gangetje richting Stellenbosch. Nadat we grote weg hadden verlaten ontwaarden we al de eerste wijnstokken en wineries. Echt om de paar kilometer kun je wijn proeven. Wij kozen Babylontoren wine farm. Niet vanwege de wijn, maar vanwege de eeuwenoude schitterende tuin. En daar had het boekje niet om gelogen. De tuin liet zich in al zijn glorie zien. Bloeiende rozen, een kabbelend beekje met clivia’s er naast onder grote eiken, fruitbomen, palmen en nog veel meer, het was een genot voor het oog en het oor. Op sommige plaatsen kwinkeleerden de vogels dat het een lieve lust was.
Bij de kas was een aangenaam restaurant onder de eikenbomen.
Na dit aangenaam verpozen ging het verder naar Franschhoek, een stukje Provence in Zuid-Afrika. Dit kunstenaarsdorp bestaat uit witte gebouwen en ontelbare restaurants. Aardig, maar de dorpen in de Provence hebben meer sfeer. De Franschhoekpas bood een fantastisch uitzicht op aan de ene kant de vallei met het dorp en aan de andere kant kale bruine bergen in woeste vormen. Halverwege draaiden we om. We moesten naar Stellenbosch. Maar eerst hebben we nog de winerie Boschendal bezocht. Een aangenaam landgoed met een schitterend wit landhuis met aan beide kanten een soort klokgevel. In het huis kon je wijn proeven. Met de nadruk op kon je. We zijn zo braaf! Rechts van het huis was een overweldig bloeiende rozentuin. De rozenstruiken lijken wel bomen.
Ik schrijf dit stukje op ons terras van Auberge Rozendal in Stellenbosch, een heerlijk landgoed, met een prachtig uitzicht, waar je vanzelf rustig wordt.

• 29 Oktober 2017 - 19:50

Ivonne:

Lieve Dames, ik zit weer aan het scherm gekluisterd. Potverdorie wat een mooie tocht. Stellenbosch....wijn, rozen, zomers weer, bergen, landgoed. Wat doe ik hier nog, zeker nu de wintertijd is ingegaan? Goed, gisteravond was het in Utrecht nog 14C buiten en heb ik bij de boys ook buiten mijn wijntje gedronken met uitzicht op de muren van de buren.
    Hopelijk zijn jullie vanavond niet braaf als jullie niet meer hoeven te rijden. Laat obers met rozen tussen de tanden jullie wijnglazen frequent bijvullen !!
    En zoals de Afrikaan zegt: Laat hij val (de wijn, niet de ober...al hoewel...wat geeft het) waar hij wil!