Singapore, Azië light - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Singapore, Azië light - Reisverslag uit Singapore, Singapore van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Singapore, Azië light

Door: Ingeborg Schuitemaker

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

02 November 2018 | Singapore, Singapore

Welkom in Azië zei ik tegen Tom toen we vanmorgen vroeg terminal 3 van de luchthaven in Singapore inliepen, voor een tussenstop op weg naar Nieuw-Zeeland. Maar Singapore is niet te vergelijken met de andere Aziatische steden. Het mist de hectiek. Geen getoeter, geen knetterende bromfietsen, geen zich overal tussen wringende fietsers en geen ovebeladen stinkende vrachtwagens, zelfs geen gillende sirenes. Alles verloopt ordentelijk, iedereen houdt zich aan de maximum snelheid, stopt voor het rode licht en wacht voor voetgangers. Je kunt zonder gevaar voor eigen leven oversteken. Leefbaar, maar saai.
Hoewel alles er gelikt uitziet met glimmende gebouwen, moderne aircondioned shoppingmail, subtiele reclame-uitingen en vierbaans asfaltwegen, is het toch onmiskenbaar Azië. Grote winkels ontbreken, de malls bestaan merendeels uit kleine zaakjes en ontelbare drukbezocht eetgelegenheden.
En neem de mensen, chinezen, indiërs, mensen uit Maleisië, het is een meltingpot, maar wel allemaal kijkend op hun telefoon. Op zoek naar het Raffleshotel, het landmark van deze stad, kwamen we bijvoorbeeld in little India, waar bij een Boedistische tempel honderden gelovigen eerbiedig bogen met wierrookstokjes in hun hand. In dezelfde straat verraaden schoenen op de stoep de ingang van een Hindoestaanse tempel. Niet veel verder ontwaarden we een reusachtige moskee en ademde alles het Midden- Oosten: halal restaurants, vrouwen met hoofddoeken, winkels met arabische kleding en reisbureaus die tochten naar Mekka aanboden overheersten hier het straatbeeld, evenals gekleurde huizen met maximaal twee verdiepingen.
Eidenlijk kwamen we bij doel van onze wandeling. Het Raffles hotel, helaas ging de grandeur schuil achter schotten, het hotel werd verbouwd.
Toch konden we ons nog een beetje in de koloniale tijd wanen. De longlounge was open en daar serveerden strak in het pak geklede obers de Singapore Sling, een roze- rood drankje met onder meer gin en ananas, geliefd onder blanke toeristen. De cocktails worden door een ingenieus apparaat dat de barman ronddraait, geschud, wel vier tegelijk.
De beleving was geweldig, het bedrag dat we na afloop moesten betalen ook, ruim veertig euro voor twee cocktails, maar daarvoor mag je wel de pindadoppen op de grond gooien!

• 02 November 2018 - 19:10

Geert:

Wat een verrassing weer! Goeie reis, veel plezier en vooral behouden terugkeer!

• 03 November 2018 - 09:14

Ivonne :

Sommige cocktails vergeet je nooit...!! Wat een mooi verhaal weer en een al evenzo mooie reis die jullie gaan maken. Ik volg per computer. Veel plezier en goede reis!