Op een terras aan het meer - Reisverslag uit Beppu, Japan van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Op een terras aan het meer - Reisverslag uit Beppu, Japan van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Op een terras aan het meer

Door: Ingeborg Schuitemaker

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

25 April 2019 | Japan, Beppu

Yufu of Yufuin is een badplaats. Niet zoals Scheveningen met half blote mensen aan het strand. Nee meer zoals de Duitse kuuroorden: er komt hier heet, heilzaam water uit de grond. Op verschillende plaatsen zie je de stoom tussen de bomen uitkomen. Blikvanger is Mount Yufu, de ruim 1500 m hoge berg, die vanuit het hele dorp te zien is. Je kunt naar de top wandelen. Dat hebben we niet gedaan, wij hebben gefietst, met zo’n Japanse fiets, klein met een mandje voorop. Iedereen hoorde meteen dat ik er aankwam, zo hard piepten de remmen,
Yufu heeft geen kurpark, waar alle geneeskrachtige mogelijkheden zijn geconcentreerd en blaaskapellen concerten geven. De verschillende heilzame baden liggen ver uit elkaar.
Daarentegen hebben ze wel een meer, wij zouden het een vijver noemen. Zo boordevol met vissen dat ze letterlijk naar adem hapten.
Japanse stelletjes, gezinnen en vrouwen in groepjes kuierden op hun gemakje langs het water, terwijl wij dat allemaal vanaf een in Japan zeldzaam terras bekeken. Het was een Frans café, waar ze kaarten verkochten met beeltenissen van het Melkmeisje van Vermeer, schilderijen van Van Gogh en nog meer Europese kunstenaars. Mooi, maar niet om mee naar huis te nemen.
Per ongeluk fietsen we een straat in die het hart van het dorp bleek. Opeens flaneerden er honderden Japanse toeristen langs de souvenirwinkels, ijscokramen, en banketbakkers. We kwamen er met de fiets nauwelijks door. En dat terwijl we eerder bij een shrine en een tempel de enige bezoekers waren. Mooie verstilde plekken omgeven door hoge ceders. Opvallend vond ik de grote boomstronken met een Japans dakje er op. Het blijkt dat dit restanten zijn van een tyfoon uit 1991, toen veel hele oude bomen zijn omgewaaid.
We zijn het dorp wel drie keer rondgefietst en hebben alles gezien, behalve de top van de berg die zich in nevelen hulde.
Na zo’n fietstocht is het goed toeven in een onsen, een Japans warm bad. Eerst je zittend op een krukje helemaal schoonpoetsen, goed afspoelen zodat er geen zeep meer overblijft en je dan in het warme water laten glijden. Tijd om te relaxen!

• 25 April 2019 - 17:09

Henny:

Wat een bijzondere ervaringen weer, vooral zo n fietstocht en een Japans bad.
    Goede terugreis.
    Groetjes Henny