hellingen en honden - Reisverslag uit Saint-Palais, Frankrijk van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu hellingen en honden - Reisverslag uit Saint-Palais, Frankrijk van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

hellingen en honden

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

04 Juni 2014 | Frankrijk, Saint-Palais

Lag ik toch al niet zo lekker in mijn kleine tentje, want zo'n matje is wel erg hard en het kussen klein, ging het tegen de ochtend regenen, eerst een klein beetje, maar geleidelijk meer. Het tentje is niet groot, maar wel waterdicht. Moest ik alles in het tentje inpakken, slaapzak en matje oprollen, burgerkleding weer in de fietstas doen, fietskleding er uit, alles weer netjes waterdicht verpakken. Mijn rug vond dat niet zo leuk.
Eenmaal de natte tent weer in de verpakking en op de Santos ( geen Koga, Bart!) en mijn ontbijt genuttigd, moest ik de weg weer zien terug te vinden. De routeboekjes zijn prima zolang je niet van het pad afwijkt. Gelukkig bewees mijn Garmin me nu wel goede diensten.
Na de buitenwijken en industrie ontvouwde zich een glooiend landschap, mooier dan de dagen ervoor, maar ook diende zich de eerste heuvels aan, waar ik manmoedig tegenop klom, en het ging. Ook die van 9% bleek een overkomelijke helling. Omdat de routeboekjes geënt zijn op hard fietsende mannen worden helaas de kleinere hellingen, minder dan4% niet vermeld en die nekken me juist. Ik had dus even een dip. Gelukkig werd ik op een gegeven moment wel beloond door het uitzicht op de Pyreneeën.
Wel hadden de honden het op mij gemunt vandaag, met als toppunt een mooie grijze die eerst wachtte tot een auto voorbij was en daarna op mij afrende. Verder was er een bejaard exemplaar, dat het niet kon laten, terwijl hij midden op de weg stond naar mij te blaffen.
De dorpjes worden mooier, beslist, alleen ik kan me niet voorstellen dat je op een woensdagmiddag in pakweg, om eens een mooi dorp te noemen, Ivonne, in Bredevoort, echt niemand tegenkomt!
Ik slaap nu in een Pelgrimsherberg in St. Palais, een oude klooster omgang met een tuin. De vrijwilligers zijn alleraardigst en ik heb zowaar in mijn beste Frans en met handen en voeten een gesprek kunnen aanknopen. En kunnen duidelijk maken dat ik bij een gemeente werk. Morgen met mooi weer naar St. Jean Pied de Port, een korte tocht met veel hellingen.

  • 04 Juni 2014 - 18:53

    Madeleine:

    Succes dan maar morgen met de hellingen en hopelijk zonder honden.

  • 04 Juni 2014 - 19:06

    Janny:

    Geen natte tent morgen, dat scheelt weer. Sterkte met de heuvels!

  • 04 Juni 2014 - 19:30

    Hetty :

    Hi Ingeborg,

    Nou, wij kennen ze hoor, de dorpjes die totaal uitgestorven lijken te zijn. We hebben ze doorgefietst op bloedhete dagen en eerst dachten we nog dat het daaraan lag. Maar nee, zo was het altijd. Hooguit zo rond de avond zit hier en daar iemand te kijken naar de enkele fiets of trekker die langskomt.

    Ja, en die regen, getver. Ik hoop dat je met stralend weer in St Jean aankomt. Dat is echt een mijlpaal.
    Goeie moed y buen camino (zegt Ria)

    Hetty

  • 04 Juni 2014 - 19:55

    Isabelle:

    Her is wel zwoegen begrijp ik. Veel sterkte met de hellingen. Bedenk dat achter elke helling een prachtig uitzicht op je wacht.
    Groet, Isabelle

  • 04 Juni 2014 - 20:14

    Jeannine:

    Brrr! Natte tent! Maar wel toffe avonturen hoor! Geniet ervan en wees veilig!

  • 04 Juni 2014 - 20:15

    Anika:

    Ingeborg, je bent een topper! Ik geniet van je verhalen, maar ik mis je wel hoor naast me!

  • 04 Juni 2014 - 21:42

    Ivonne:

    Ach lieve Ingeborg, dat hemelwater (ik noem het maar even zo ivm met de pelgrimstocht en OLH) wat een ellende. Als je door Bredevoort gefietst had stond ik klaar met handdoeken, kruik, soep. Ik ben ook veel op de fiets (rondom Bre'voort) en had je vast gespot. En ik had de fanfare met trompettist Gerrit gecharterd om je muzikaal de heuvels op te blazen. Nu doe ik dat allemaal in gedachten en er zijn mensen die zeggen dat ook gedachten overkomen. Dus...daar gaan ze. Je bent een KEI!!!
    En verder: Bewaar je verhalen. Ik ben na de Dinsdagvrouwen toe aan een nieuw pelgrimsboek!
    XXX

  • 05 Juni 2014 - 08:26

    Wilma:

    Ha die Ingeborg, die regen is alleen leuk als je lekker in je bed zit en vooruit liggend in een warm zwembad vind ik ook wel wat hebben. Ik wil je graag wat zon hiervandaan sturen maar helaas tik ik ook met regen op mijn zolderraam. Leuk dat die honden herkennen dat jij een dierenvriend bent, je moet maar denken dat gegrom is Spaans voor een heel leuk, enthousiast betoog. Je bent een kanjer dat je die berg van 9% zo manmoedig hebt veroverd. En ach die kleintjes doe je thuis ook, je was even verrast maar de volgende kan je hebben!

  • 05 Juni 2014 - 09:38

    Nella:

    Hoi Ingeborg, lekker tochtje met ups en downs en blaffende honden bijten niet toch? Jammer van het weer, maar hier was het niet beter hoor. En straks lekker(nou ja...?) de Pyreneeën beklimmen. Gegarandeerd mooi uitzicht.
    Doei, Nella

  • 05 Juni 2014 - 11:13

    Françoise :

    Lieve Ingeborg,
    In St palais was ik ook twee jaar geleden, mooie Klooster...netjes en door de vrijwilligers goed onderhouden, vond ik! Had ik toen geluk dat de "hospitaleros" veel te veel eten hadden gemaakt en ik daar samen met een andere pelgrim alles op hebben mogen eten!
    Ja, het was daarna een prachtige tocht naar St, jean Pieds de port...maar voor mij toen lopend en ik heb nog een tussenstop gehad.
    Ik zie dat je van alles onderweg tegenkomt! Behalve jezelf , regen en de honden, die wel erg irritant kunnen zijn!
    Fietsen is toch erg inspannend... Niets voor mij, maar daarom ben ik vol bewondering als ik jouw prestatie zie... Ben jij in tijd beperkt? want ik zou als ik jou was maar rustig doen! Niet uitgeput raken hoor!
    Geniet van de prachtig landschap! Heel veel plezier verder!
    Veel liefs, Françoise

  • 05 Juni 2014 - 13:48

    Lianne:

    Hoi Ingeborg!
    Succes met de hellingen! Het rode monster vreet ze vast voor je op! Het lastige alleen is dat ze vaak steeds een beetje steiler worden en je zelf dan niet doorhebt dat je er steeds beter overheen gaat omdat het huffen en puffen blijft. Straks terug ga je het merken! Je komt in ieder geval topfit terug!! Toch raar van die honden. Hadden ze niet door dat jij een hondenliefhebber bent? Volgende keer je telefoon erbij en de ringtone aan! Dan snappen ze het wel.
    Hier veel regen de laatste dagen. Het schijnt mooi en warm te worden, maar ik moet het eerst voelen voordat ik het geloof... Ben in ieder geval volgende week vrij dankzij de school van mijn kids die vier studiedagen plakt achter Pinksteren. Ga daarvan genieten. Eerst met het hele gezin een paar dagen naar Duitsland in een hotel. Worden we verwend met lekkere ontbijtbuffets. Daarna met de kids de rest van de week naar het huisje in Drenthe.
    En ondertussen hoor ik het onweer. Hopelijk is het vanavond voorbij want dan loop ik met Rosalie de laatste dag van de avondvierdaagse. Dan is dat ook weer achter de rug voor 2014.
    De nieuwe wethouders gaan enthousiast aan de slag. Leuk om te zien. Als jij terug bent, hebben ze hun eerste draai wel gevonden denk ik. Ik heb in ieder geval nu een buurvrouw in plaats van een buurman. Ook mooi, succes met het bedwingen van de bergen! Vol bewondering, verblijf ik,
    Lianne

  • 05 Juni 2014 - 17:08

    Annet:

    Hallo Kanjer,
    Wat heb jij je dapper door de nattigheid en de heuvels heen gewerkt. Volgens ons weerbericht (Bourgogne) is het vandaag mooi weer en is het de komende dagen zelfs erg warm. Dus petje op, Ingeborg. Het is nu 17.00 uur geweest en we hopen dat je de heuvels vandaag hebt gehad. Geniet van de mooie avond.
    Veel succes voor morgen en liefs van ons.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Frankrijk, Saint-Palais

Ingeborg

Actief sinds 05 Mei 2012
Verslag gelezen: 306
Totaal aantal bezoekers 70619

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 01 Mei 2019

Japan

01 November 2018 - 06 December 2018

Nieuw-Zeeland2

25 Oktober 2017 - 18 November 2017

Kaapstad en Namibie

22 Augustus 2017 - 15 September 2017

Rondreis door China

08 November 2016 - 10 December 2016

Rondreis Nieuw-Zeeland

26 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Fietsen van Tours naar Santiago de Compostella

12 Mei 2012 - 25 Juni 2012

fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: