Soms kan het korter - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Soms kan het korter - Reisverslag uit Santo Domingo de la Calzada, Spanje van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Soms kan het korter

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

09 Juni 2014 | Spanje, Santo Domingo de la Calzada

Slapen in zo'n hostel maakt wel dat je vroeg naar bed gaat, maar de eerste gasten staan ook al voor zessen naast hun bed. Dan gaat er een deur open, en rits van een rugzak dicht of hoor je de douche lopen. Zelf ben je dan ook al klaar wakker, dus ik stond rond half zeven! op pinkstermaandag naast mijn bed. Even douches en ontbijten, twee zoete broodjes en een glas sinaasappelsap, mijn fiets bevrijden van andere fietsen en fort ging het weer.
In Logronno was deze ochtend echt nog geen kip ( op dat dier kom ik later nog terug) op straat, gelukkig vond ik wel een bakker open. Eten meenemen, dit geval croissantjes en broodjes, rijdt altijd een stuk rustiger.
Het eerste deel van de route stad uit ging over het wandelpad. Sommige mensen uit het hostel waren al ver gevorderd! Naast pelgrims gebruikte ook veel Spanjaarden dit pad voor hun ochtend (hard) loopje.
Omdat de weg veel bochten kenden en afwisselend over asfalt en steenslag ging, was de volgende plaats al gauw bereikt. Daar opende de plaatselijke supermarkt net de deuren, zodat ik mijn gebruikelijk portie ijsthee in kon slaan. En toen kwam de grote afsnijtruc. In het boekje stond iets van een helling tot 10% over 1,5 kilometer. Nu dan had ik geen wiel meer rond kunnen krijgen, en was ter plekke gestopt, maar er stond ergens verborgen ook, heb je geen bezwaar tegen steenslag dan kun je ook het voetpad nemen. Zo gezegd zo gedaan, er liepen wel massa's pelgrims, maar er was ook ruimte voor mijn fiets. En wat schetst mijn verbazing, geen helling!! Gewoon een rechte weg.
In het volgende dorp gekomen zat ik in dubio, de route volgen of de grote weg nemen, ondanks de hellingen viel dat laatste wel mee ( de grote weg viel tegen, hoorde ik van andere fietsers) , maar ook daar was een routeverkorting, Helaas Jenny kon ik daardoor niet naar de twee kloosters was minimaal twee klimmen van 7%, maar ik had wel een rustige tussendoorweg met een schitteren uitzicht. En na nog een klim volgde de lange afdaling naar Santo Domingo de la Calzada, waar ik voor de verandering eens in een hotel zit.
De plaats is beroemd door de haan en de hen in de kerk. Toen ik hier 32 jaar geleden kwam, was de kerk in mijn beleving een donkere, sacrale plaats, waar je de sfeer van vroeger goed voelde. Nu was het een soort museum met veel licht en moest je toegang betalen. Toch deed het me goed hier terug te zijn. Voor de rest is het dorp de dood in de pot, er lopen alleen (Nederlandse) toeristen.

• 09 Juni 2014 - 20:39

Ivonne:

Goed zo Ingeborg, zo mag ik het horen!
    Een kortere route en een hotel. Complimenten dat je dit doet. Je ziet al genoeg af. Geniet maar es fijn van een ongestoorde nachtrust, een lekkere douche, géééén geluiden om je heen van snurkers, ritsers of douchers en morgen misschien een lekker ontbijtje in het hotel voor je op pad gaat.
    Hoe zit het trouwens met rustdagen? Die hebben zelfs de Tour de France fietsers.
    Weet dat ik aan je denk en je tocht met bewondering volg.
    Hug XXX

• 09 Juni 2014 - 21:04

Gerri:

Ivonne kon het niet beter zeggen, heel goed dat je eens even op jezelf gaat in een hotel. Goed gedaan. Kun je de rest van de tocht ook niet over de voetpaden gaan? Volgens mij is dit wat de pelgrim je heeft gebracht nl het inzicht dat je vaak moet kiezen voor de gemakkelijke weg. Dat geld niet voor iedereen maar voor jou zeker wel. Ik zal je na thuiskomst misschien af en toe nog herinneren aan dit inzicht van vandaag, met uw goedvinden natuurlijk. Het klinkt trouwens allemaal alsof je steeds meer aan het genoten bent. Dat is leuk om te lezen. Het goeie voor morgen, groet

• 10 Juni 2014 - 06:31

John:

Hoi Ingeborg, Diep respect heb ik voor wat jij toch maar weer presteert. Ondanks het afzien, hoop en gun ik jou dat “het er van genieten” straks jouw belangrijkste herinneringen zullen zijn. Ik geniet alleen al door er over te lezen

• 10 Juni 2014 - 23:53

Wilma:

Hi ingeborg, ik weet niet of dat de invloed van het fietsen is maar je klinkt zo relaxed. Super! Geniet van de komende dagen.