Kort maar krachtig - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu Kort maar krachtig - Reisverslag uit Portomarín, Spanje van Ingeborg Schuitemaker - WaarBenJij.nu

Kort maar krachtig

Blijf op de hoogte en volg Ingeborg

20 Juni 2014 | Spanje, Portomarín

Slapen in zo'n slaapzaal is niet alles. Want ondanks een duidelijke instructie dat pas om zes uur! het licht aangaat en de pelgrims dan pas op mogen staan, hoorde ik ruim voor zessen al mensen in de weer, klaar om om zes uur de poort uit te rennen. De slaapzaal zou in Nederland trouwens al lang zijn afgekeurd, met een benzinepomp links van de deur en de tanks er recht voor.
Om mijn goede pelgrimsgeest te tonen heb ik ook de volledig Spaanstalige gezongen mis bezocht. De monniken, gemiddelde leeftijd 80 plus, deden hun best. De kerk was groot en de priesters en de andere heren zaten ergens ver achter het altaar. Op het laatst kregen alle pelgrims de zegen. Wijs geworden door vorige pelgrimsmissen had ik sokken en mijn jack aangetrokken, geen overbodige luxe in de koude kerk.
Ja en dan vandaag, ik had de zware inspanning van gisteren nog in de benen en mopperde op elke helling, maar daar wordt je humeur niet beter van en de helling niet lichter. Om mezelf weer wat op te beuren, ben ik op een gegeven moment afgeslagen naar een kleine kapel. De kapel heb ik niet gevonden, maar wel kwamen me koeien tegemoet op de weg en bleek het bij de kapel behorende dorp alleraardigst en... ik kreeg er een stempel!
Dit deel van Galicië is erg heuvelachtig, dit levert naast vervelende hellingen, leuke afdalingen ook schitterende vergezichten op. De vogels zingen je toe en de bloemenpracht is veranderd, de klaprozen hebben plaatsgemaakt voor boterbloemen, een soort koekoeksbloemen en ooievaarsbek. Wat ook opvallend is dat je nauwelijks dode zoogdieren op de weg vindt, maar wel veel dode vogels.
Ik doe nu wat elke pelgrim volgens mij doet, die op de bestemmingsplaats van die dag is aangekomen. Een slaapplaats zoeken, onder de douche, een wasje, en dan relaxen op een terras met een biertje, of op de trappen van het stadhuis of zich gewoon vervelen.
Het was vandaag bewust ook kort stuk, morgen mag ik weer fijn in totaal dertig kilometer klimmen. Nog twee of tweeënhalve dag fietsen!!!

  • 20 Juni 2014 - 20:23

    Jennie:

    Als je op het overzichtskaartje kijkt is het toch wel indrukwekkend wat je tot nu toe gepresteerd hebt Ingeborg! Nog even volhouden!

  • 20 Juni 2014 - 22:15

    Ivonne:

    Ware Pelgrim!
    Slapen op de slaapzaal is zéker niet niks. Pff...al voor zessen geluiden. Ik krijg visioenen van die dames in de bus, die slapen vast op een hotelkamer met spierstrelende boxspringmatrassen, een fijn bad en een wekker die zachtjes zoemt even voor achten waarna een kamermeisje de warme croissants met jus binnenbrengt. Maar...die misschien HET gevoel. En dat vergeet jij nóóit meer!
    Het ìs afzien, dat is me duidelijk en dan ook nog naar de mis in de koude kerk. Ik weet zeker dat OLH je die koeien als vermomde engelen heeft gezonden om de weg naar het leuke dorp met de stempel te wijzen. Je weet dat ik een licht gelovige ben, maar ik ben wel zeker dat De Grote Baas met trots en een glimlach jouw weg volgt. Zie het als investeren in je toekomst. Deze tocht wordt beloond, zeker weten!
    Je bewonderaar uit het boeren achterland.

  • 20 Juni 2014 - 23:01

    Liesbeth:

    Nou Ingeborg het einde is in zicht, dat meot toch een heerlijk gevoel ziijn, bijna mag je het wijwater vat aanschouwen en dan denk ik heel lang nadenken wat dit je allemaal heeft gebracht. volgens mij een vat vol goede en mooie herinneringen, Chapeau.

  • 21 Juni 2014 - 01:27

    Yvonne:

    Hi Ingeborg, wat een prestatie zeg. Ik lees je berichten iedere dag. En als ik nu op het kaartje kijk dan zie ik inderdaad dat je weer over een mountain range moet. Maar je bent ook bijna op je plaats van bestemming. Good luck.

  • 21 Juni 2014 - 09:28

    Geert:

    Hi Ingeborg,
    Opnieuw petje af! Wat een belevenissen!
    Zou je in de Portico de la Gloria eens goed naar het gelaat [en de baarden] van de hoofdfiguren willen kijken en je misschien afvragen waarom die zo gelijk zijn? Daar ben ik nog niet uit...
    Hartelijke groeten en Buen Camino!
    Geert

  • 21 Juni 2014 - 09:59

    Gerri:

    Hallo Ingeborg, wederom ben ik onder de indruk.. Ooievaarsbek. Je kennis van de botanica is verbluffend. Ik moest denken aan de vraag die mijn vader voeger stelde : wat verbouwen ze daar zoal? Gelukkig had jij daar dan notie van genomen.
    Zal ik misschien voor je verjaardag een klein psalmenbundeltje of zo kopen? Je bent zo kerks geworden en ik geloof dat de boekenkast op de laan van Heldenburg nog weinig boekwerken ter praktische ondersteuning van dit verlichte nieuwe levenspad bevat ?
    Nog een paar dagen om te genieten... Ook voor mij want ik geniet van je verhalen.
    Uw trotse vrindin

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Spanje, Portomarín

Ingeborg

Actief sinds 05 Mei 2012
Verslag gelezen: 362
Totaal aantal bezoekers 70487

Voorgaande reizen:

03 April 2019 - 01 Mei 2019

Japan

01 November 2018 - 06 December 2018

Nieuw-Zeeland2

25 Oktober 2017 - 18 November 2017

Kaapstad en Namibie

22 Augustus 2017 - 15 September 2017

Rondreis door China

08 November 2016 - 10 December 2016

Rondreis Nieuw-Zeeland

26 Mei 2014 - 01 Juni 2014

Fietsen van Tours naar Santiago de Compostella

12 Mei 2012 - 25 Juni 2012

fietsen naar Santiago de Compostella

Landen bezocht: